از زگیل تناسلی تا درمان آن

 

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی بیماری عفونی ناحیه تناسلی است که معمولا" از راه تماس جنسی منتقل می شود . عامل بیماری « ویروس پاپیلومای انسانی » است که خود بیش از صد نوع دارد و برخی از آنها قادربه ایجاد این بیماری هستند. ویروس های عامل زگیل معمولی که روی سایر نقاط بدن مانند دست و پا دیده می شود با ویروسی که باعث زگیل تناسلی می شود متفاوتند.

زگیل تناسلی چگونه منتقل می شود ؟

ویروس در اثر تماس نزدیک با پوست یا مخاط فرد آلوده به فردسالم منتقل می شود. این بیماری بسیار مسری است یعنی به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند به طوری که بعد از تماس جنسی با فرد آلوده ، احتمال ابتلا حدود 60 درصد است. همیشه در فرد آلوده ( به ویژه در مردان ) زگیل را به طور مشخص نمی توان دید.
کودکانی که مادرانشان به این ویروس آلوده باشند ممکن است حین زایمان ، آن را ازمادرخودبگیرند . پزشکان بایستی در مواجهه با این بیماری در کودکان ، احتمال کودک آزاری را نیزمدنظرداشته باشند.

خطرات عفونت زگیل تناسلی در مردان

حدود 30 گونه از ویروس زگیل تناسلی با سرطان های اندام تناسلی مرتبط هستند که می توانند موجب سرطان مقعد و آلت تناسلی در مردان شود. هر دو نوع این سرطان ها، به ویژه در مردانی با سیستم ایمنی سالم نادر هستند. حدود در سال 2012 حدود 1570 نفر در آمریکا به سرطان اندام تناسلی و حدود 2250 نفر مبتلا به سرطان مقعد بوده اند. 
خطر سرطان مقعد در مردان همجنسگرا و دوجنسگرا 17 برابر بیشتر از مردانی است که فقط با جنس مخالف رابطه جنسی دارند. مردان مبتلا به اچ.آی.وی (ویروس نقص ایمنی انسانی) نیز بیشتر در خطر این سرطان هستند. 
انواع دیگر ویروس HPV به ندرت موجب سرطان در مردان می شوند اما می توانند موجب بروز زگیل های تناسلی شوند. در یک مقطع زمانی خاص، حدود ده درصد از مردانی که از نظر جنسی فعال هستند به زگیل تناسلی مبتلا خواهند شد. 

علایم HPV در مردان

علائم این بیماری چیست ؟ اغلب بیماران بویژه مردان فاقد علامتند. تعداد کمی از زنان مبتلا از درد، خارش ، سوزش ، یا خونریزی محل ضایعه شکایت دارند.
چه مدت بعد از آلوده شدن به ویروس بیماری ظاهر می شود؟ این مدت از چند ماه تا چند سال متفاوت است . البته باید به یاد داشت که در بعضی افراد هم سیستم ایمنی با ویروس مبارزه کرده و مانع از ایجاد بیماری می شود.

فرد مبتلا چه موقع باید به پزشک مراجعه کند؟ به محض آگاهی از ابتلا به این ضایعات باید جهت درمان و پیگیری به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. بهتراست خوددرمانی نکرده و از مصرف داروهایی که بدون نسخه برای درمان زگیل معمولی به فروش می رسند، خودداری نمایید.

آزمایشات زگیل تناسلی در مردان

برای تشخیص زگیل تناسلی در مردان، پزشک به صورت بصری ناحیه تناسلی فرد را معاینه می کند تا از وجود زگیل مطلع شود. برخی پزشکان از محلول سرکه برای تشخیص وجود زگیل در بخش های نامشهود استفاده می کنند. اما این آزمایش بدون خطا هم نیست. گاهی پوست عادی اشتباهاً به عنوان زگیل تلقی می شود. 
هیچ آزمایش خاصی برای بررسی وجود ویروس پرخطر HPV منجر به سرطان در مردان وجود ندارد. به هرحال، برخی پزشکان اصرار دارند که از آزمایشات پاپ مقعدی برای مردان همجنسگرا و دوجنسگرا، که بیشتر در خطر ابتلا به سرطان مقعد ناشی از HPV هستند، استفاده شود. در یک آزمایش پاپ مقعدی، پزشکان سلول های مقعد را جمع آوری کرده و سپس در آزمایشگاه این سلولها از نظر وجود هرگونه اختلال بررسی می شوند. 

درمان های زگیل تناسلی در مردان

در صورت عدم وجود علایم عفونت، درمانی برای عفونت HPV در مردان وجود ندارد. در عوض، پزشکان به درمان بیماری های ناشی از ویروس HPV می پردازند.
وقتی زگیل تناسلی ظاهر می شود، می توان از درمان های مختلفی استفاده کرد. بیماری می تواند از کرم های تجویزی در منزل استفاده کند. یا پزشک می تواند با روش جراحی اقدام به برداشتن یا منجمد کردن زگیل ها کند. 
برخی پزشکان درمان زودهنگام زگیل ها را توصیه نمی کنند زیرا زگیل تناسلی خودبخود از بین می رود. همچنین ظاهر شدن تمام زگیل ها نیاز به زمان دارد. بنابراین فردی که به محض ظهور زگیل ها اقدام به درمان می کند، ممکن است در آینده نیز نیازمند درمان باشد. 
سرطان مقعد با رادیوتراپی، شیمی درمانی و جراحی قابل درمان است. نوع درمان انتخابی به سطح سرطان –میزان بزرگی تومور و میزان پراکندگی سرطان- بستگی دارد. 

واکسن HPV در مردان؟

واکسن HPV گاردازیل، که در 2006 برای استفاده در زنان تایید شد، در سال 2009 برای مردان نیز تایید گردید. گاردازیل در پسران و مردان 9 تا 26 ساله برای جلوگیری از زگیل های تناسلی ناشی از هردو نوع عفونت HPV تجویز می شود: HPV6 و HPV 11. این دو نوع جزو چهار نوع ویروس HPV هستند که واکسن گاردازیل آنها را هدف قرار می دهد. در اواخر 2010، گاردازیل برای جلوگیری از سرطان مقعد نیز تایید شد. 

چطور در یک رابطه ویروس HPV را مدیریت کنیم

اگر همسر دائمی مردی مبتلا به HPV است، احتمال زیادی دارد که ویروس قبلاً به مرد هم منتقل شده باشد و او نیز آلوده به ویروس باشد. ویروس HPV در مردان راحت تر از زنان از بدن حذف می شود. به طور کلّی زنان اغلب ظرف دو سال یا کمتر از این ویروس رها می شوند. 
انواع HPV مرتبط با سرطان گردن رحم معمولاً در مردان دگرجنسگرایی که با یک زن مبتلا به ویروس HPV رابطه جنسی ندارند ایجاد مشکل نمی کند. 
اگر یکی از همسران مبتلا به HPV باشد، لزوماً به معنای آن نیست که او اخیراً با فرد دیگری رابطه جنسی داشته است. ویروس می تواند سالها در بدن نهفته بماند و هیچگونه نشانه قابل توجهی ایجاد نکند. 

چگونه از شیوع ویروس HPV جلوگیری کنیم

پرهیز جنسی تنها راه مطمئن برای جلوگیری از انتقال ویروس HPV است. اگر فرد تنها با یک نفر در ارتباط باشد، که مبتلا به ویروس نبوده و او نیز با دیگران رابطه جنسی نداشته باشد، احتمال انتقال ویروس کاهش می یابد. 
برای کاهش خطر زگیل تناسلی، مردان می توانند تعداد شرکای جنسی خود را کاهش داده و شریک جنسی خود را از میان کسانی انتخاب کنند که در گذشته شریک جنسی کمتری داشته یا شریک جنسی نداشته اند. 
کاندوم ها می توانند تا حدودی مانع از انتقال HPV شوند. متاسفانه، کارایی کاندوم 100 درصد نیست، زیرا ویروس اساساً از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. ویروس می تواند بخشی از پوست را که با کاندوم پوشانده نشده آلوده سازد. 
در مطالعات اخیر در میان زنان جوانی که به تازگی فعالیت جنسی خود را آغاز کرده بودند، کسانی که شریک جنسی آنها در تمام روابط جنسی خود از کاندوم استفاده می کرده، در مقایسه با زنانی که شریک جنسی آنها در کمتر از 5 درصد روابطش از کاندوم استفاده کرده، 70 درصد کمتر در معرض ابتلا به HPV بودند.

 

راههای درمان زگیل تناسلی زنان و مردان

 

راههای درمان زگیل تناسلی دو دسته است :درمان های خانگی یا همان گیاهی و درمان دارویی یا جراحی که هر دو روش نتیجه بخش و موثر بوده اند . گفتنی است که استفاده از روش های درمانی به نسبت شدت و گستردگی زگیل تناسلی به سمت روش های قوی تر خواهد رفت.

منبع : تبیان

۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی